Warning: mysql_connect(): Access denied for user 'c_autostach'@'web8.agnat.pl' (using password: TAK) in /home/virtualki/40355/old/index.php on line 10

Warning: mysql_select_db() expects parameter 2 to be resource, bool given in /home/virtualki/40355/old/index.php on line 11
AUTOSTACH - Zawieszenie metal-guma
Animacja1 Animacja2

Zawieszenie metal-guma

Zastosowanie, zwłaszcza w zawieszeniu pojazdu, marnej jakości elementów metalowo-gumowych, grozić może montującemu je warsztatowi poważnymi konsekwencjami.

Właściwa jakość elementów metalowo-gumowych oraz ich odpowiedni montaż mają wielki wpływ nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Elementy te są bowiem bardzo szeroko stosowane we współczesnych samochodach, w tym w tak newralgicznych miejscach jak zawieszenie. Korzysta się z nich zaś tak chętnie, gdyż guma ma pewną bardzo cenną właściwość, a mianowicie dużą zdolność do tłumienia drgań.

Zdolność ta, choć generalnie wysoka w porównaniu z innymi materiałami, może być jednak albo mniejsza albo większa. Tłumaczy to dlaczego w firmach takich jak OPTIMAL KG, a więc należących do czołowych dostawców części metalowo-gumowych (zarówno dla przemysłu samochodowego, jak i na rynek wtórny), nieustannie pracuje się nad nowymi mieszankami gumowymi o jak najlepszych własnościach tłumiących.

Ważnym problemem, którego rozwiązanie również wymaga specjalistycznej wiedzy i technologii produkcji, jest zapewnienie wysokiej trwałości łączenia gumy z metalem. Wiedzą o tym doskonale zwłaszcza nabywcy tańszych zamienników, gdyż często stykają się oni ze zjawiskiem polegającym na oddzieleniu się gumy od metalu. Dekompozycja taka sprawia, że metalowo-gumowy element przestaje należycie spełniać swoje zadanie, powodując zarazem, iż niewielka oszczędność poczyniona przy zakupie części skutkuje dużo większym wydatkiem związanym z koniecznością jej ponownej wymiany. A wszystko dlatego, że należytą trwałość elementów metalowo-gumowych może zapewnić jedynie opracowanie i stosowanie odpowiednich warstw pośrednich pozwalających na trwałe łączenie gumy z metalem.

Stosowane w samochodach elementy metalowo-gumowe ze względu na zadania jakie pełnią generalnie można podzielić na takie które odpowiadają gównie za komfort jazdy (pośrednio wpływają na zużycie innych części, w tym odpowiadających za bezpieczeństwo) oraz takie, które bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy.

Przykładem części zaprojektowanych głównie z myślą o podniesieniu komfortu są poduszki mocowania silnika. Tradycyjne metalowo-gumowe niestety wykazują się ograniczona skutecznością, więc przenoszą na nadwozie sporą część drgań generowanych przez silnik. Dużo lepiej spisują się nowocześniejsze, z komorami hydraulicznymi. Odcinają one większości drgań dostęp do nadwozia, zapewniając tym samym wysoki komfort jazdy. Warto przy tym pamiętać, że niekiedy źle dobrana lub niewłaściwie zamontowana poduszka może dawać taki efekt, jakby doszło do awarii silnika. To zaś skłania czasem do pochopnie podejmowanych, kosztownych prób naprawy jednostki napędowej.

Duże znaczenie dla komfortu jazdy mają także elementy gumowo-metalowe wykorzystywane jako łożyska kolumn MacPhersona (3). Po pierwsze izolują one nadwozie od drgań wywołanych toczeniem się koła po drodze, po wtóre pozwalają na płynne skręcanie kół kierownicą poprawiając warunki pracy amortyzatorów. Uszkodzenia tych łożysk, będące nierzadko konsekwencją ich nieprawidłowego doboru lub montażu, mogą powodować zmiany w ustawieniu geometrii zawieszenia, co z kolei może mieć wpływ na zużycie wielu jego elementów i jednocześnie prowadzić do wyraźnego spadku bezpieczeństwa jazdy. Bardzo ważne jest zatem stosowanie sprawdzonych części spełniających wymagania producenta pojazdu i wykonanych przy zastosowaniu odpowiednich technologii.

Większość elementów zawieszenia we współczesnych samochodach montowanych jest do nadwozia przy pomocy części metalowo-gumowych. Awarie tych części w sposób natychmiastowy i bezpośredni wpływają zatem na bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzenie gumy lub jej połączenia z metalem może wszak powodować zmianę geometrii ustawienia koła i przez to trudności z utrzymaniem kontroli nad pojazdem.

Wniosek z tego płynie taki, że szczególnie w przypadku gumowo-metalowych części zawieszenia jest niezwykle ważne, by spełniały one wszystkie parametry techniczne wymagane przez producenta pojazdu. Zastosowanie zamienników o nie sprawdzonych cechach może prowadzić w razie wypadku pojazdu nawet do odpowiedzialności karnej właściciela warsztatu, w którym zamontowano część o nieodpowiednich parametrach. I to niezależnie od tego, kto taką część dostarczył. Mechanik występuje tu bowiem jako specjalista, któremu nie wolno świadomie montować elementów nie spełniających stosownych kryteriów techniczno-jakościowych.

Wróć do poprzedniej strony